Rabu, 3 September 2008

Antara Ibadat Solat dan Ibadat Puasa


Firman Allah dalam Surah An-Nisa yang bermaksud :

” Sesungguhnya solat itu merupakan kewajipan yang ditentukan kepada orang yang beriman”

Daripada ayat diatas, maka sudah jelas kepada kita bahawa solat yang merupakan Rukun Islam yang kedua itu adalah WAJIB kepada umat Islam yang cukup syarat-syaratnya kecuali bagi mereka yang belum baligh, gila dan sebagainya. Keistimewaan solat ini ialah ia merupakan perintah secara lansung daripada Allah S.W.T kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W dalam peristiwa Isra` dan Mikraj, tidak seperti ibadah lain dimana Nabi Muhammad S.A.W. mendapat wahyu melalui Malaikat Jibril.

Solat ini merupakan ibu bagi segala ibadah dan kita seharusnya mempelajari cara solat yang betul supaya ianya sempurna. Dengan itu, ia akan mencegah kita daripada melakukan perkara keji dan mungkar sebagaimana Firman Allah S.W.T dalam Surah Al- Ankabut, ayat 45 yang bermaksud :

” Sesungguhnya dengan melaksanakan solat itu, dapat mencegah seseorang dari melakukan perkara keji dan mungkar”.

Menyedari hakikat ini, kita perlu mengubah diri kita dari kepompong taklid buta kepada mengetahui cara melakukan solat yang betul terutamanya diakhir zaman ini kedapatan ramai yang mula jauh daripada Islam. Yang amat menyedihkan ialah apabila perkara haram menjadi biasa dan adat dalam kehidupan masyarakat kita pada hari ini Ramai orang yang solat tetapi tidak sempurna. Ini disebabkan oleh sujudnya tidak mnyeluruh. Kebiasaannya jari kaki tidak sama. Sepatutnya jari kaki kena cecah ke tempat sujud iaitu perut jari kaki mesti kena pada tempat sujud. Tujuh perkara untuk sempurna sujud iaitu dahi, kedua tapak tangan, kedua lutut dan kedua jari-jari kaki. Kita hendaklah mempastikan perut jari kaki kena ke tempat sujud.

Puasa merupakan Rukun Islam yang ketiga selepas solat. Puasa ini mengandungi tiga fasa iaitu sepuluh hari pertama, sepuluh hari kedua dan sepuluh hari ketiga. Tidur bagi orang yang berpuasa dikira ibadat. Senyap orang yang berpuasa juga dikira ibadat.

Kita kena utamakan ibadat solat dulu, kemudian barulah ibadat puasa. Sekarang ini ramai orang yang salah bagi penekanan dalam mendidik anak-anak. Ibubapa banyak memberi penekanan kepada ibadat puasa, tidak kepada ibadat solat. Ibadat puasa tak perlu ditekankan pada kanak-kanak dimana ibadat solat yang harus diberi penekanan. Puasa jikalau tidak solat tidak memberi apa-apa makna. Begitu juga dengan ibadat lain. Akhirat besok akan ditanya ibadat solat dulu, jikalau tidak solat maka ibadat-ibadat lain yang kita lakukan semasa hayat kita didunia akan terbatal. Mereka yang berpuasa ada yang tidak solat manakala amat jarang atau tidak kedapatan orang yang tidak tinggal solat tidak puasa. Solat diperintahkan dalam bulan Rejab yang berlakunya satu peristiwa yang besar dalam Islam iaitu Israk dan Mikraj manakala ibadat puasa diperintahkan dalam bulan Syaban. Ini menandakan pentingnya ibadat solat daripada ibadat puasa. Istimewanya solat ini ialah ia adalah perintah secara langsung daripada Allah S.W.T kepada Nabi Muhamad S.A.W semasa Nabi mikraj ke langit bersama Malaikat Jibril. Ibadat-ibadat lain Nabi Muhamad S.A.W. mendapat wahyu daripada Allah S.W.T. melalui Malaikat Jibril.

Tiada ulasan: