Jumaat, 11 Julai 2008

Membaca pemikiran pengurusan Peter F. Drucker

Oleh: SHAHAROM TM SULAIMAN

Baru-baru ini atau lebih tepatnya pada 11 November, 2005, `dunia' kehilangan seorang pemikir besar pengurusan, Peter F. Drucker yang meninggal dunia dalam usia 95 tahun. Beliau meninggalkan seorang isteri, Doris dan empat orang anak. Media-media antarabangsa seperti The Washington Post, Reuters, The Guardian, Bloomberg, Business Week dan Al-Jazeera semasa melaporkan kematian Peter F. Drucker, menyifatkannya sebagai `tokoh pengurusan yang paling berpengaruh di dunia'. Mahaguru pengurusan ini juga dikenali sebagai management philosopher kerana beliau bukan saja membahas hal-hal pengurusan semata-mata tetapi membahas persoalan pengurusan dalam pengertian yang luas yang mencakupi perubahan-perubahan pemikiran dalam realiti dunia hari ini seperti globalisasi, senario ekonomi dunia, kepimpinan politik.
Karya-karyanya yang melebihi 35 buah buku telah terjual lebih daripada lima juta dan sebahagian besarnya telah diterjemahkan kepada hampir semua bahasa utama dunia. Pandangannya tentang pengurusan, pembangunan kepimpinan dan strategi perniagaan telah mempengaruhi syarikat-syarikat dan gergasi perusahaan bahkan turut mempengaruhi negara seperti Jepun yang mana Drucker pernah menjadi penasihatnya.
Drucker bukan saja seorang profesor pengurusan, lebih dari itu menjadi juruperunding pengurusan lebih daripada 50 tahun kepada 500 organisasi yang mencakupi syarikat-syarikat besar dan kecil, muzium, hospital, universiti, yayasan kebajikan, kerajaan termasuk juga pasukan besbol Yogi Bera di Amerika. Barangkali Drucker merupakan satu fenomena dalam dunia pengurusan.
Drucker merupakan anak kelahiran Austria, pernah bekerja sebagai kerani dan mendapat pendidikan dalam bidang undang-undang dari Universiti Frankfurt pada tahun 1931. Drucker sebetulnya tidak pernah bercita-cita untuk menjadi pakar pengurusan dan cita-cita asalnya hendak menjadi penulis. Beliau mula menulis ketika berumur 20 tahun dan dalam usia yang cukup muda itu, Drucker telah pun memegang jawatan pengarang kanan sebuah akhbar harian di Frankfurt.
Drucker menulis dalam berbagai bidang seperti ekonomi, politik, falsafah, kesusasteraan, undang-undang bahkan buku pertamanya ialah mengenai politik dalam bahasa Jerman setebal 32 halaman bertajuk Friederich Julius Stahl: Conservative Political Theory and Historical Change. Buku ini menimbulkan kemarahan pemerintah Nazi sehingga Drucker terpaksa melarikan diri ke England pada tahun 1933. Di sanalah, Drucker menulis buku pertamanya dalam bahasa Inggeris bertajuk The End of Economic Man (1937) yang membahaskan kegagalan dan kebangkitan fahaman Fasisme. Dalam buku ini juga, Drucker berhujah tentang perlunya susunan sosial dan ekonomi yang baru.
Buku-buku karangan Drucker pada umumnya dapat dibahagikan kepada tiga bidang iaitu sosial dan politik seperti The Age of Discontinuity (1969), Men, Ideas and Politics (1971), Ecological Vision (1993), Germany: The Last Four Years (1937); bidang pengurusan secara khusus pula menyaksikan kelahiran buku-buku seperti Management: Tasks, Responsibilities, Practices (1974), Managing For Results (1964), The Effective Executive (1966), The Frontiers of Management (1986) dan Preparing Tomorrow's Business Leaders Today (1969). Bidang terakhir pula mengenai masyarakat berpengetahuan dan senario masa depan yang terserlah pada buku-buku seperti Technology, Management and Society (1970), Managing for the Future (1990), The New Realities (1989), Managing in a Great Time of Change (1995), The Post Capitalist Society (1993). Di samping itu, Drucker juga menulis autobiografinya melalui buku Adventures of a Bystander (1979).
Tidak kurang pula Drucker menulis dua buah fiksyen iaitu The Temptation to do Good dan The Last of All Possible Words. Kehebatan Drucker menulis buku menyebabkan seorang wartawan pernah bertanyakan kepada tentang buku manakah yang ditulisnya yang dianggap terbaik. Drucker menjawab, ``Whenever people ask me which of my books I considers the best, I smile and say,' The next''. Drucker seterusnya menjawab, sekiranya umur berpanjangan, beliau akan terus menulis. Barangkali Drucker merupakan contoh terbaik bagi seseorang dalam usia sepertinya yang tidak pernah mengenal dunia persaraan dan tidak pernah henti berfikir.
Sebagai seorang pemikir besar, tentu sekali lontaran pemikirannya mendapat liputan meluas dan menarik untuk dikaji khususnya mengenai pelbagai aspek pemikirannya.Buku terawal membahas pemikirannya ditulis oleh John J.Tarrant bertajuk Drucker: The Man Who Invented the Corporate Society (1976) yang membincangkan pengaruh pemikiran Drucker dalam dunia pengurusan khususnya mengenai konsep-konsep yang tidak pernah disentuh oleh tokoh-tokoh pengurusan sebelumnya. Sememangnya Drucker berbeza dengan pemikiran tokoh-tokoh pengurusan terdahulu seperti F.W. Taylor, Henri Fayol, J. Burnham yang lebih berminat membincangkan aspek saintifik dan teknikal dalam pengurusan di samping penekanan yang tinggi terhadap persoalan mendapat keuntungan semata-mata. Lalu dibuat berbagai andaian tentang cara memaksa manusia untuk menjadi produktif. Pemikiran seumpama ini memang dipengaruhi oleh persekitaran Eropah yang mengalami revolusi perusahaan khususnya perusahaan besi keluli yang terpaksa bekerja keras untuk memenuhi kehendak pasaran. Sedangkan Drucker lebih berminat pada persoalan sumber manusia dalam organisasi dan cara-cara untuk membangunkan manusia. Bagi Drucker, sesebuah organisasi wujud kerana adanya manusia dan pengurusan merupakan satu seni untuk memahami manusia.
Tarrant seterusnya membincangkan pandangan Drucker mengenai penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan. Bagi Drucker, komputer amat penting dalam semua hal bahkan cukup membantu dalam memudahkan sebarang urusan. Namun kebimbangan Drucker ialah apabila manusia menjadi hamba kepada komputer. Menurut Drucker, tujuan komputer ialah untuk mengelak kita daripada membuang masa kepada kerja-kerja yang perlu pengawasan dan menumpukan perhatian kepada kerja yang memerlukan pemikiran, imaginasi, persepsi dan kreativiti. Sebaliknya manusia atau pengurus tadi akan menghabiskan masa dengan komputer untuk mencari kerja-kerja lain yang boleh dibuat oleh komputer.
Dalam buku The World According to Peter Drucker (1998) yang ditulis oleh Jack Beatty, seorang wartawan kanan majalah The Atlantic Monthly, cuba memaparkan kajian biografi dan potret keintelektualan Drucker sebagai seorang pemikir besar abad ke-20. Buku ini meninjau penulisan yang meliputi enam dekad karya-karya Drucker mulai tulisan yang mengkritik antifasisme sehinggalah karyanya yang terakhir. Beatty juga membahaskan pemikiran Drucker tentang perubahan masyarakat moden ke titik peralihan masyarakat pascakapitalis. Menurut Drucker, salah satu perubahan asas ialah bahawa tidak ada lagi sejarah ``Barat'' atau ``tamadun Barat'', yang ada ialah sejarah dunia dan tamadun dunia tetapi kedua-duanya telah ``dibaratkan''.
Drucker seterusnya berpendapat bahawa kita sudah cukup maju ke dalam masyarakat pascakapitalis yang baru untuk mengkaji semula dan menyemak sejarah sosial, ekonomi, dan politik zaman kapitalisme dan negara bangsa. Yang pastinya dunia akan muncul daripada penyusunan semua nilai, kepercayaan, struktur sosial dan ekonomi, konsep dan sistem politik yang sedang berlaku sekarang. Dalam beberapa bidang terutamanya dalam masyarakat dan strukturnya, peralihan asas telah pun berlaku. Masyarakat baru ini akan bersifat bukan sosialis dan masyarakat pascakapitalis sudah hampir pasti. Sumber utama masyarakat pascakapitalis ialah pengetahuan atau pekerja ilmu.Ini bermakna bahawa masyarakat itu perlu menjadi masyarakat yang terdiri daripada organisasi. Dalam bidang politik, kita telah beralih daripada negara bangsa berdaulat yang berterusan selama empat ratus tahun kepada kemajmukan yang negara bangsa ialah satu dan bukan satu-satunya unit integrasi politik.
Kemajmukan adalah satu komponen yang penting dalam `tatanegara pascakapitalis'. Dalam sistem ini struktur transnasional, wilayah, negara bangsa termasuk berpuak akan bersaing dan wujud bersama. Masyarakat pascakapitalis pasti menggunakan pasaran bebas sebagai mekanisme untuk melaksanakan integrasi ekonomi. Masyarakat pascakapitalis tidak akan menjadi masyarakat yang ``antikapitalis''. Ia juga bukan ``masyarakat bukan kapitalis'' walaupun institusi kapitalisme akan terus wujud. Kumpulan sosial yang utama dalam masyarakat kapitalis adalah ``para pekerja ilmu'' (Knowledge Workers) yakni para eksekutif berpengetahuan yang tahu cara untuk memperuntukkan pengetahuan kepada penggunaan yang produktif sama seperti golongan kapitalis yang tahu menggunakan modal untuk tujuan produktif.

- *SHAHAROM TM SULAIMAN ialah pensyarah di Fakulti Pengurusan Maklumat, Universiti Teknologi Mara (UiTM).

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Lamo demo tok update blog. Apapun... demo ada interest untuk menulis gok. Teruskan menulis. Ambo kelih dari jauh jah... Ke Guano PTD kito.

Unknown berkata...

U r so good and energetic... persistent with ur writing...
Good luck..

Unknown berkata...

U r so good and energetic... persistent with ur writing...
Good luck..