Khamis, 6 September 2007

AGAMA YANG BENAR

KATAKANLAH: Patutkah kita menyeru serta menyembah yang lain dari Allah, sesuatu yang tidak dapat memberikan manfaat kepada kita dan tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kita; dan patutkah kita dikembalikan undur ke belakang (menjadi kafir musyrik) setelah kita diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan agama Islam), seperti orang yang telah disesatkan oleh syaitan-syaitan di muka bumi (di tempat yang lengang) dalam keadaan yang bingung sedang ia pula mempunyai sahabat yang mengajaknya ke jalan yang lurus (dengan berkata kepadanya):

“Marilah bersama-sama kami”. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itu sebenar-benar petunjuk, dan kita diperintahkan supaya berserah diri kepada tuhan yang memelihara dan mentadbir sekelian alam”.
(al-An’am: 71)


HURAIAN


Ayat ini diturunkan untuk menolak permintaan Abdurrahman Bin Abu Bakar al-Siddiq agar bapanya Saidina Abu Bakar al-Siddiq kembali menganut ajaran yang dibawa oleh nenek moyang mereka yang kafir.


Lantas Allah s.w.t. menyuruh Nabi Muhammad s.a.w. menjawab kembali berdasarkan firman-Nya.
Ayat ini juga sekali gus menjawab permintaan musyrikin yang lain yang meminta agar ahli keluarga mereka kembali syirik. Tuhan yang mereka sembah yang selain dari Allah s.w.t. itu hakikatnya tidak mampu memberi sebarang manfaat jika disembah atau memberikan sebarang mudarat jika tidak disembah.


Allah s.w.t. memberikan satu perumpamaan untuk mereka yang bersifat sedemikian iaitu seperti seseorang yang disesatkan oleh syaitan di satu tempat yang lengang sedangkan ada sahabat mereka yang mengajak ke jalan yang betul tetapi mereka tidak mampu mengikutnya.
Inilah perumpamaan yang Allah s.w.t. tunjukkan kepada manusia yang sesat sedangkan mereka menyangka mereka adalah golongan yang betul dan golongan yang mendapat petunjuk. Ibnu Abbas mengatakan bahawa mereka tidak akan merasakan kesesatan mereka itu melainkan setelah mati. Alangkah ruginya seseorang yang merasakan dirinya betul sedangkan dia berada di pihak yang salah.


KESIMPULAN

Hendaklah kita berpegang teguh dengan agama Islam yang kita anuti ini kerana kesalahan dalam memilih agama akan menyebabkan penderitaan yang tiada akhirnya. Agama Islam adalah satu agama yang benar dan agama yang lain itu adalah salah.

Tiada ulasan: