Ahad, 11 November 2007

Alahai Malaysia Sebuah Negara Islam

Pada awal November 2007, saya telah pergi berkursus di Pulau Langkawi. Satu pulau lagenda yang dikaitkan dengan Mahsuri, kononnya berdarah putih dan sumpahan beliau akan berakhir sampailah tujuh keturunan. Mengapa Mahsuri sanggup bersumpah sampai tujuh keturunan. Inilah yang memelikkan, sepatutnya Mahsuri sumpah oarang yang jahat sahaja, tidaklah sampai anak cucu penduduk Pulau Langkawi merasai akibatnya. Maka sampai ke hari ini penduduk Pulau Langkawi ini terpaksa berdepan dengan pelbagai rasukan dunia yang jahat. 

Di Pulau ini, kita boleh melihat biawak putih yang bergelimpangan di tepi pantai dan biayak putih biasanya diimpot daripada negara barat. Harga rokok dan arak yang murah, iaitu separuh lebih murah daripada tanah besar Malaysia. Apa yang hendak saya perkatakan ialah syarat yang dikenakan oleh Bay View Hotel kepada pekerja-pekerja perempuan, iaitu hendaklah memakai SKIRT. Saya sempat bertanya kepada salah seorang pekerjanya, iaitu seorang gadis melayu muslim, adakah pemakaian skirt ini diwajibkan? Jawapan beliau ialah Ya. Ini bermakna hotel ini telah menafikan hak wanita Islam untuk mengamalkan tuntutan agama Islam. Ini merupakan satu penghinaan kepada Agama Islam, lebih-lebih lagi Agama Islam sebagai agama rasmi negara Malaysia. Ia juga merupakan satu dikriminasi kepada umat Islam di Malaysia. Mana dia Menteri di JPM yang bertanggungjawab mengenai Agama suci ini? Mana dia pemimpin negara yang melaung-laungkan negara Malaysia sebagai sebuah negara Islam? Mana dia pemuda UMNO yang mengucup keris? Mana dia PAS? Mana dia KEADILAN? Mana dia JAKIM? Mana dia Mufti? Mana dia Kerajaan Negeri Kedah? Mana dia kehebatan Umat Islam di Malaysia? 

Perkara ini amat mengecewakan dan amat menyedihkan. Adakah kita rela melihat gadis dan wanita melayu Islam di negara kita mengorban maruah mereka, lebih-lebih lagi mengorbankan tuntutan Islam demi mencari sesuap nasi. Sanggupkah kita melihat gadis dan wanita Melayu Islam ini memakai skirt dan tidak bertudung melayan manusia lain di hotel tersebut dalam keadaan sebegitu rupa.

Tiada ulasan: