Rabu, 29 Oktober 2008

Letihnya Melayan Agen MLM

Semalam pintu rumah diketuk, jam menunjukkan pukul sebelas malam. Seorang kawan yang sama-sama belajar dengan saya dahulu semasa di Universiti datang berziarah. Bersama-sama beliau ialah dua orang suami isteri yang saya dah agak mungkin agen MLM. Semasa berjumpa dengannya dulu saya dah bagitau tak berminat dengan perniagaan MLM walaupun ianya memberi pulangan yang lumayan dengan syarat bekerja keras. Si anu ini duduk dirumah saya bercerita pasal MLM hingga pukul satu pagi. Dalam hati saya berkata bilalah si anu nak balik sebab mata dah mengantuk dan esok masih ada lagi kerja hendak diselesaikan. Ucapan penggulungan Menteri untuk perbahasan Bajet 2009 belum siap lagi. Kasihan isteri saya terpaksa melayan tetamu walaupun kelihatan dia dah mengantuk. Dah banyak kali si anu ini datang dengan keadaan sedemikian rupa dan setiap kali itulah kami kena bersabar dengan karenah si anu ini. Walaupun kita mengejar duit dan kekayaan, namun pada saya kita mesti ada akhlak dan menghormati tuan rumah. Tidak usahlah kita memaksa orang lain untuk menyertai MLM dengan tidak putus asa manjalankan kempen. Walaupun senarai seseorang dah dimasukkan dalam list untuk MLM tetapi hormatilah hak orang lain. Mesti ada batasan dalam berkempen. Ziarah itu adalah amalan mulia dalam Islam tetapi bila ada disebaliknya sesuatu ianya telah mencemar amalan yang mulia ini. Letih bila manusia berlumba-lumba mengejar kemewahan dunia....

Tiada ulasan: